vrijdag 3 februari 2017

Twintig mensen vervolgd voor bedreiging Sylvana Simons

Rasisme mag niet in Nederland. Dat wordt inderdaad onder artikel 1 van de grondwet geregeld.  De vrijheid van meningsuiting is ook in de grondwet geregeld. Die twee staan wel eens op gespannen voet met elkaar. 
Een geintje in de vorm van een woordspeling of losse opmerking die niet direct beledigend bedoeld is, is dat nu direct discriminatie?

Ik ben tegen discriminatie, daar steun is Silvana in. Op haar partij stemmen doe ik zeker niet. Waar ik wel op stem houd ik voor me, maar naast Artikel 1 is er nog meer dan voldoende keus.
Terug naar Silvana Silmons en de vervolging wegens racisme. De aangifte van Silvana  omvat ook een lollige uitspraak van Johan Derksen en opmerking van Giel Beelen. Of die nu ook bij het groepje horen die vervolgd gaan worden weet ik niet, maar dat zou ik belachelijk vinden. Het gedrag van mevrouw Simons en haar felheid om tegen onze aloude Zwarte Piet te strijden maakt haar wel opvallend en dan moet je er ook tegen kunnen als daar eens een grapje over gemaakt wordt.
Een opmerking zoals die "Trots als een aapje" van Johan Derksen puur als rasisme gaat beschouwen ga je het wel erg moeilijk maken. Silvana trekt net als een Pauw graag de aandacht. Ze heeft heen mooie staart met veren, maar wel een zeer veranderlijk, vaak opvallend kapsel. Gezien haar strijd tegen Zwarte Piet zie ik het als een woordspeling. Netjes, nee dat niet, maar om gelijk te reageren dat je daardoor gediscrimineerd wordt gaat mij erg ver. Dat vond Giel Beelen kennelijk ook. Hij maakte een zinspeling op een blaffende hond. Discriminatie? Wederom niet in mijn ogen. Silvana gromt wel erg snel en daarmee moet je accepteren dat je een reactie uitlokt. 

Ik heb sterk het vermoeden dat Silvana de uitlatingen gebruikt om zelf weer in de belangstelling te komen. Daar was ze al nooit vies van, maar nu er verkiezingen in aantocht zijn komt het wel mooi uit om haar politieke partij extra onder de aandacht te brengen.

Het filmpje wat zogenaamd een lollig carnevalsdeuntje moest voorstellen en toevallig over een Silvana ging, dat was wanstaltig. Of dat nu rasisme was of aanzetten tot haat zou ik niet durven zeggen, maar dat daar aangifte tegen gedaan wordt, daar kan ik volledig achter staan. Reacties op Facebook eveneens. Eigenlijk zou FaceBook zelf maar eens in het beklaagdenbankje plaats moeten nemen, want dat platform wordt wel heel veel gebruikt voor de meest vreselijke uitlatingen naar personen. Twitter mag dan naast FaceBook op het bankje plaats nemen, want ook daar zijn de verwensingen gemeengoed. Het maken van een filter op het voorkomen van haatdragende taal lijkt mij heel wenselijk. Veel mensen zullen daar blij mee zijn.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten